Mail Order Monsters (Commodore 64)

Mail Order Monsters

Wydania
1985()
Ogólnie
Sądząc po dacie wydania chyba pierwsza gra hodowlano - bitewna, poprzednik wszelkich Monster Rancherów i poniekąd pokemono- digimonów.
Widok
boczny
Walka
czas rzeczywisty
Recenzje
Andchaos
Autor: Andchaos
27.10.2007

Fabuła
Praktycznie żadna, bowiem gra polega na wychowywaniu bestii, jest to typowa gra hodowlana taka jak znane z serii Monster Rancher na PSX. Głównym celem gry jest toczenie pojedynków, za które otrzymujemy pieniądze (Psychons), dzięki którym zwiększamy nasze statystyki, kupujemy lepszą broń, wyposażenie, czy przeprowadzimy modyfikacje genetyczne na naszym stworku.

Walka
Już po stworzeniu istoty i kupieniu jej jakiś akcesoriów przechodzimy do walki. Na początek losowo jest wybierane pole bitwy, potem gracz i przeciwnik wybierają jeden z warunków walki np. nie wolno używać mocy PSI lub ataków fizycznych i na koniec kondycje zwycięstwa np. zabicie przeciwnika czy zebranie większej liczby chorągiewek. Walkę prowadzimy poprzez poruszanie się na mapie kwadracikiem, dopóki nasze postacie, czyli własna i przeciwnika, się nie spotkają, jeśli przeciwnik jest od nas silniejszy to można się schować za białą wieżą, a jeśli przeciwnik na nią wejdzie to można przeciw niemu poprowadzić do walki robota, robot ten strzela pociskami i jest niezbyt zwinny, ale można w ten sposób zdobyć przewagę nad silniejszym od nas wrogiem raniąc go. Dodatkowo jeśli za dużo biegamy po mapie może nas zaatakować jakaś bestia, zazwyczaj jest to mały gostek z maczugą. Walki toczone są w czasie rzeczywistym, mamy na ekranie swoją postać i przeciwnika, możemy wybierać, jakich ataków używać poprzez podwójne kliknięcie klawisza fire i przytrzymanie go, po czym wybieramy opcję atak i typ ataku, nie radzę tego robić podczas walki, bo przeciwnik wtedy bez przerwy atakuje. Oczywiście walkę przegrywa ten, którego istota straci całe HP (life). Oczywiście po wygranej walce część pieniędzy idzie jeszcze na leczenie naszego stwora.

Tryby gry
Gra posiada wiele trybów gry, pierwszy to Beginner - wybieramy postać i toczymy nię jeden pojedynek, Intermediate - tworzymy postać dając jej nasze modyfikacje i kupujemy samodzielnie broń i tą postacią toczymy jedną walkę, Tournament - i najlepszy tryb gry, do tego trybu jest potrzebna dodatkowa pusta dyskietka na której będą zapisywane nasze stany gry, a ten rekord będzie chroniony naszym hasłem. Tworzymy nową postać i toczymy nią walki za które otrzymujemy pieniądze i punkty, dzięki którym modyfikować można statystyki, za pieniądze znowu kupujemy lepszą broń itd. W tym trybie możemy naprawdę mocno wypakować naszą postać. Istnieje też tryb gry na dwóch graczy i wtedy każdy z nich może wgrać swojego wypakowanego stworka i walczyć przeciw sobie. No i oczywiście jest tryb demo w którym możemy pooglądać jak komputer wybija się dwoma stworkami :).

Modyfikacje genetyczne
Każdy gracz może w laboratorium modyfikować swego stwora, są z tego różne korzyści np. jeśli naszym stworem jest dinozaur i zmodyfikujemy go genetycznie tak by miał ludzką rękę, wtedy może on trzymać w niej karabin - możemy naszego dinozaura uzbroić w broń dystansową, lub człowieka zmodyfikujemy genetycznie tak by miał macki ośmiornicy dzięki czemu będzie mógł używać broni specjalnej energii PSI, możemy sprawić również że naszemu stworowi będzie się automatycznie powoli uzupełniać życie- jest naprawdę wiele możliwości.

Uzbrojenie
Mamy nawet spory wybór, początkowo stać nas ledwo na miecz, bo bronie są dosyć drogie, ale jak się dorobimy granatów to się zaraz lepiej gra, jednak same granaty wolno lecą, ale za to jak trafią to zadają sporo obrażeń. Niektóre bronie mają szczególne wymagania np. nasza istota musi posiadać dłonie by używać strzelby, jest to bardzo ciekawie zrobione bo jeszcze żeby używać strzelby trzeba kupić naboje, a żeby atakować energią to kupujemy wpierw generator energii i kupujemy do niego ładunki energii którymi ma być naładowany. Trzeba się liczyć z tym że jak kupimy kilka sztuk broni naszej postaci to będzie się ona wolniej poruszać, dlatego najlepiej korzystać tylko z jednej a efektywnej, choć czasem dobrze mieć coś w zanadrzu bo bywa że warunki bitwy mogą spowodować zablokowanie używania danego typu broni.

Grafika
Grafika jak na możliwości Commodore 64 jest na dobrym poziomie, szczególnie podobają mi się ikonki broni, modyfikacji genetycznych i akcesoriów, a do tego dochodzą dosyć atrakcyjne wizerunki istot, jedyne co mi się nie podobało to mapka na której gonimy się z przeciwnikiem kwadracikami.

Muzyka
Muzyka, a ściślej mówiąc dźwięki są na dobrym poziomie jak na możliwości C64, bo muzyczka w grze leci tylko na ekranie tytułowym - w pozostałości są tylko różne dźwięki.

Podsumowanie
To była chyba pierwsza gra tego typu, w której jesteśmy hodowcą istot, którymi się ze sobą walczy, to pierwsze kroki w kierunku pokemonów, digimonów jak i monster ranchera. Gra jest naprawdę ciekawą pozycją, zdobywanie kolejnych pieniędzy i punktów, którymi wzmacniamy naszą istotę jest fajne i nawet sama rozgrywka jest interesująca. Troszkę słaba grafika podczas wędrówki po mapie i walk, za to wizerunki istot i ikonki podczas zakupu są wspaniale zrobione jak na możliwości C64. Robienie zakupów i ulepszanie statystyk naszych istot jest wielkim plusem tej gry. Jeśli chodzi o dźwięki to można przyznać, że są odpowiednio dobrane do poszczególnych ataków, ale przydałaby się jeszcze jakaś fajna muzyczka. Jedyną wadą jest to, że trzeba często wymieniać dyskietki by zapisać stan gry. Doskonale się w to gra, jak ktoś lubi RPG i klasyczne gry z C64 to bardzo polecam tą właśnie pozycję.

Moja ocena gry:
Grafika 6/10
Muzyka 5/10
Grywalność 8/10

Moja ocena: 6/10

Obrazki z gry:

Dodane: 28.10.2007, zmiany: 21.11.2013


Dodaj komentarz:

Pytanie kontrolne: kto tu rządzi?