Fire Emblem Gaiden (NES) Fire Emblem Gaiden (NES)

Fire Emblem Gaiden

Wydania
1992()
2009()
Ogólnie
1999, 2009(), taktyczny erpeg na NESa, część bardzo dużej (bodajże 9 części) rodziny. Wydany oficjalnie tylko w Japonii, istnieje niepełne fanowskie tłumaczenie na angielski - wszystkie dialogi są co prawda zrobione, ale czasem tu i tam wyskoczą jakieś krzaczory - jednak da się ukończyć z pełnym zrozumieniem i bez większego marudzenia.
Widok
z góry
Walka
turówka
Recenzje
Filozof
Autor: Filozof
29.02.2008
Fire emblem gaiden to taktyczny rpg. Druga część wielkiej serii, szeroko znanej (choć głównie tylko w Japonii), która liczy sobie już 9 części. 2 powstały na Nesa, 3 na Snesa, 3 na Gba i jedna na nds. Wszystkie części dzieją się w jednym świecie, w różnych czasach i settingach :) ( cokolwiek to znaczy :P, coś takiego jak wymiar chyba czy coś). Człon gaiden oznacza sidestory, zatem mamy do czynienia z historią poboczną (nie mylić z oboczną).

Rozgrywka
Jest to typowy taktyczny rpg, z podziałem na tury, specjalnym trybem poruszania się po mapce. Gra się skupia wyłącznie na walkach, pomiędzy którymi poruszamy się po mapie świata (tylko z lokacji do lokacji). W grze istnieje ogram profesji, a do tego po osiągnięciu 10lvlu oraz posiadaniu odpowiednich statystyk można profesję rozwinąć na drugi poziom (coś jak 2nd job w mmorpgach), co daje nam bonus do statystyk, zmniejsza lvl postaci ponownie na pierwszy, oraz zmienia wygląd jednostki jak i również sposób ataku. W grze walczyć będziemy przeciwko hordom bandytów, złych postaci, oraz różnorakim innym kreaturom wliczając nawet smoki, które są prawdziwymi maszynami do zabijania. Grę cechuje niezwykły realizm, postać której hp spadnie do 0 pkt ginie bezpowrotnie, odchodzi na łono Abrahama, z góry patrząc na poczynania reszty drużyny.

Co do ekwipunku to nie mamy go w sensie stricte, ale podczas grania zdobywamy broń oraz elementy zbroi, w które można wyposażyć postać (1 element zbroi i jedną broń) w zależności od klasy postaci. Postaci magiczne (te władające magią) podczas rzucania zaklęć nie tracą MP gdyż czegoś takiego nie ma, za to tracą parę pkt życia w zależności od czaru (jest to dosyć uciążliwe). Postaci podczas levelu dostają dodatkowe statystyki rozdysponowywane losowo, a ich przyrost jest uzależniony od prawdopodobieństwa dla danej postaci (inne prawdopodobieństwo przyrostu hp ma Bird, a inne Alm), i jest ono związane z klasą postaci. Oczywiście klasy walczące mają większe prawdopodobieństwo przyrostu w statystykach siłowych, a magiczne w magicznych, ale u każdego bohatera sprawa przedstawia się inaczej.

Fabuła
Dawno dawno temu, na kontynencie o nazwie Valencia, wybuchła wielka wojna pomiędzy dwoma królestwami: Rigiel i Sofia. My wcielamy się w mieszkańca królestwa Rygiel o imieniu Alm, wnuka wielkiego generała i za namową szeregowca Rukii dołączamy do wojny. Natomiast w drugim chapterze (z pięciu) sterujemy przyjaciółką Alma Celycia, kapłanką z królestwa Sofia, która również ma zamiar wyruszyć na wojnę. Później losy pary naszych bohaterów się przeplatają, aby w końcu walczyć ramię w ramię o pokój (czy coś tam).

Dźwięk i muzyka
Muzyka miła, chociaż wiadomo, że Nes jest już raczej "stary" i nie można wiele od niego wymagać. Po dłuższym czasie daje się muzyka we znaki (mamy ochotę ją wyłączyć). Co do dźwięków (odgłosów) to nie jest tak źle. Są one monotonne oraz jest ich mało ale nie wydaja się jakieś specjalnie niewłaściwe, można się przyzwyczaić, a nawet je polubić.

Grafika
Ogólnie rzecz biorąc jest dobra. Teren wygląda miło, postaci też, nawet możemy rozróżnić która jest która (oczywiście jeżeli różnią się klasą). W walce zaś grafika jest cudowna. Jedyne co razi to brak tła (jest czarne), ale animacja postaci jest wręcz cudowna > każda klasa ma inną animację, ba nawet niektóre bronie mają swoją specjalną sekwencję animacji. Cios krytyczny również ma osobną animację, co daje naprawdę miłe wrażenie, ba nawet bardziej niż miłe. Postacie są szczegółowe i bardzo dopracowane. Podczas rozmowy oraz podczas sprawdzania statystyk uraczy nas miły obrazek twarzy bohaterów. Bronie są reprezentowane przez jedną wspólną ikonkę, w zależności od ich gatunku (miecz, łuk, kopia).

Podsumowanie:
Grać grać grać, oto moja rada, nie tylko w tą część ale i w każdą inną, wszystkie są super i naprawdę wciągają. Na nesa to chyba najlepszy taktyczny rpg (chociaż w sumie dużej konkurencji nie ma), obowiązkowa pozycja dla fanów gier takczynczych jak i dla zwykłych śmiertelników.

Moja ocena: 5/5


Obrazki z gry:

Dodane: 01.03.2008, zmiany: 21.11.2013


Dodaj komentarz:

Pytanie kontrolne: kto tu rządzi?