Star Trek Online

Wydania
2010()
Ogólnie
MMORPG w świecie Star Treka, rozwijany od wielu lat, z dużą ilością misji, znajomych miejsc i twarzy (oryginalni autorzy w ilości kilkudziesięciu sztuk podkładają głosy pod 'swoje' postaci).
Widok
TPP
Walka
czas rzeczywisty
Recenzje
sirPaul
Autor: sirPaul
24.12.2021

     Trawestując motto serii: Śmiało podążaj tam gdzie nie dotarł jeszcze żaden JRK :). Mam zaszczyt i przyjemność przedstawić recenzję gry Star Trek Online. Od czasu jak jestem fanem serialu i świata stworzonego przez Gene Rodenberry oraz oglądnięcia na youtube kilka lat temu kilkunastu odcinków letspleja z tej gry miałem ochotę w to zagrać, ale parametry komputera i internetu mi na to nie pozwalały. Dopiero w tym roku zacząłem się zachwycać fabułą i pięknem kosmosu w tej grze. Te epickie bitwy na kosmiczną skalę naprawdę robią wrażenie. Możemy w niej spotkać wiele kosmicznych ras oraz postaci znanych z serialu, jak również te, których w serialu nie było wcale lub tylko zostały nieznacznie wspomniane.  Nawiasem mówiąc szkoda że nie spotkałem w grze Barclaya :). Gra wymaga znajomości języka angielskiego, ale nie jest to już problem w naszych czasach, jednak w recenzji będę zmuszony czasem posługiwać się angielskimi terminami z gry, by łatwiej było zrozumieć jej mechanizmy zamiast próbować przełożyć na polski słownictwo w grze, która i tak jest tylko po angielsku.

     Jak zacząć grę? Trzeba sciągnąć klienta gry ARC, zainstalować, stworzyć postać oraz dostać  statek (można go pokolorować i nazwać według własnych upodobań ) i piąć się po szczeblach kariery aż do fotela admirała. Co jakiś czas gra pozwala stworzyć postać z bonusowymi dodatkami np.: kariery Agenta Temporalnego więc jeśli nie śpieszy nam się z  rozpoczęciem gry można zaczekać aż taka postać będzie dostępna. Ma ona wtedy dodatkowe nagrody, wyposażenie, a także dodatkowe elementy w fabule i w misjach. W przypadku niektórych ras możemy w pewnym momencie wybrać czy chcemy grać po stronie ziemskiego sojuszu czy sojuszu z Klingonami. Ma to trochę wpływ na fabułę, na to kto zleca nam misje, jakie bazy lub planety możemy odwiedzić jak i na to jakie statki początkowo dostajemy. W późniejszych etapach możemy już sobie sami kupować statki jakie sobie upatrzyliśmy.  Teoretycznie jest też samouczek w grze, ale on jest tak zbudowany, że gra nam podaje informacje na niektóre tematy dopiero po awansowaniu na konkretny level postaci: misje duty officer dostajemy dopiero od 11 levelu, R&D system od 15, misje admiralskie statkami, specjalizacje oraz reputacje od 50, dostęp do endeavors powyżej 60. Część też mechanizmów w grze jest też słabo wytłumaczona lub zbyt późno i samemu trzeba je odkrywać i się ich domyślać po prostu w nią grając. Dlaczego tak myślę? Ponieważ kiedy robimy misje PVE, misje w ramach eventów wielodniowych oraz patrole dostajemy na końcu do wyboru pewną ilość marks, z którymi nie wiemy co robić, a system reputacji jest odblokowywany znacznie poźniej. Dlatego warto przejrzeć sobie wcześniej reputacje (niestety trzeba by to zrobić w internecie lub na innej postaci, która ma już ten system odblokowany, inaczej jest niewidoczny do 50 levelu postaci) by wiedzieć jakie marks zbierać lub zbierać wszystkie po równo :).

     Całą przygodę najlepiej rozpocząć właśnie od początku w takiej kolejności jak nam gra sugeruje, ponieważ wtedy historia i fabuła układa się w jedną wielką całość następujących po sobie wydarzeń (choć dla różnych frakcji np: Sojuszu Gwiezdnej Floty, Jem’Hadar, Klingonów  czy  Romulan są inne początki). Akcja gry zaczyna się prawdopodobnie w roku 2409 już po wydarzeniach z serialu Deep Space 9, ale co się dalej działo to już musicie sami odkryć jeśli was to ciekawi i lubicie ten serial. Powiem tylko, że niektóre misje Was zaskoczą, a niektóre będziecie długo pamiętać - epizod z Quarkiem jest genialny, misje z Garakiem też są ciekawe. Zdarzają się też zagadki logiczne, matematyczne (najbardziej zapamiętałem przeliczanie w systemie trójkowym) lub zręcznościowe, do tego trzeba myśleć i działać czasami w trzech wymiarach :). Jeśli chodzi o statystyki rpgowe to owszem są i to całkiem sporo, choć wiele jest też w pewnym sensie ukrytych lub niejawnych zwłaszcza jeśli chodzi o zadawane obrażenia, zdolności członków załogi i traits  do walki w kosmosie, które mogą mieć dodatkowe efekty wpływające na obrażenia a nie są one doliczane w statystykach.

     Przekraczając 65 poziom postaci przygoda się dopiero zaczyna, dalej zdobywamy doświadczenie i punkty specjalizacji potrzebne do rozdysponowania w nowych drzewkach profesji dodatkowych: Pilot, Constable, Temporal Operative, Strategist, Commando, Command Officer, Intelligence Officer, Miracle Worker - te profesje można również przydzielić (tylko wtedy gdy znajdziemy lub kupimy odpowiedni podręcznik) członkom naszej kadry oficerskiej na mostku lub drużyny wypadowej w misjach naziemnych, wtedy ich nowe zdolności mogą się nam przydać w walce. Wraz z awansami na kolejne levele do dyspozycji dostajemy nowych członków załogi, którzy pomagają nam w walce w kosmosie lub na planetach. Podobnie jak przedmioty i większość rzeczy są stopniowane jakościowo kolorami: biały (common), zielony (uncommon), niebieski (rare), fioletowy (very rare), ciemny niebieski ( ultra rare), złoty (epic). Co do przedmiotów to oprócz zróżnicowania na rzadkość podczas gry możemy znaleźć ich różne wersje o różnej jakości, zazwyczaj od I do XII co określa ich siłę jak i wymagania użytkowania co do stopnia oficerskiego postaci, później jednak możemy je jeszcze ulepszyć do XV poziomu.

     Jest sporo rozmaitych mechanik i elementów mających wpływ na grę to m.in.: Accolades, Traits, system reputacji, misje duty officer, misje admiralskie, Endeavors i wiele innych.

     Accolades są to osiągnięcia przeliczane na punkty zdobywane za niemal wszystko co robisz w grze, za ukończenie wątków fabularnych, za zabicie określonej liczby przeciwników danego rodzaju, robienie wyzwań w misjach, zadanie lub otrzymanie obrażeń danego rodzaju bronią  i wiele innych. Jest wyznacznikiem pewnego statusu i możliwością porównania się z innym graczem w stosunku do tego co osiągnęliśmy i zrobiliśmy w grze.

     TRAITS: czyli cechy lub możliwości naszego bohatera lub statku przydatne w walkach, które możemy wybierać spośród wielu różnych dostępnych od początku gry oraz odblokowywanych później w fabule lub dzięki reputacjom we frakcjach. Tu trzeba uważać by nie wybrać przez pomyłkę takich, które nie są nam potrzebne albo wcale nie będziemy wykorzystywać (np. zwiększenie obrażeń z broni typu cannon, kiedy nie mamy ani jednej takiej broni, czy zwiększenie obrażeń ze karabinów albo wyrzutni, a mamy skłonność do pistoletów itp.). Walki trzeba przeprowadzać strategicznie, a nie rzucać się desperacko na silniejszego wroga. Początkowo w kosmicznych bitwach często będziemy ginąć ze względu na słaby sprzęt i właśnie słabe TRAITS. Warto wtedy przejrzeć czy nam ich nie wykasowało albo zmienić na lepsze. W następnej kolejności wymienić sprzęt na inny ( warto trzymać w ekwipunku różne rodzaje broni i zmieniać je przy różnych okazjach, także dla nabijania accolades oraz endeavors). Gdyby i to nie pomogło to darować sobie misję i wykonać ją w dalszej przyszłości kiedy będziemy mieć ulepszony i wypasiony ekwipunek /albo skorzystać z faktu, że gra jest MMORPG i rozejrzeć się za pomocą ;-) - JRK/. Lepsze traits będziemy odblokowywać w reputacjach frakcyjnych i warto przejrzeć reputacje, co nam dają by wiedzieć co rozwijać maksymalnie w pierwszej kolejności.

     Bronie: Każdy miłośnik Star Treka wie, że każda frakcja ma swoje własne typy uzbrojenia. Federacja - fazery (kolor pomarańczowy), Klingonie – disruptory (zielony), Romulanie - plazmowe (turkusowy), Jem’Hadar i Breen – polaronowe (różowe lub fioletowe) itp. Do innych często spotykanych należą bronie antyprotonowe (Voth, Undine), kinetyczne (praktycznie prawie wszystkie torpedy i miny), tetrionowe (Hirogeni, Tholianie - jasnoniebieski), kobaltowe, radiacyjne, protonowe. Oprócz tego zdarzają się inne rzadziej spotykane oraz mieszane wariancje tych broni. Najciekawsze można wygrać na festiwalach lub specjalnych eventach lub w skrzynkach do których trzeba mieć  klucze, kupić za różne waluty w grze – m.in. w sklepach floty za fleet credits lub sklepach frakcji po osiągnięciu pewnej reputacji za dilitium i żetony frakcji.

     Endeavors odblokowywane po 60 poziomie bohatera są czymś podobnym jak paragony w Diablo III, po ich nabiciu - bonusy za nie dostaje każda postać na koncie. Do wyboru są 3 misje dziennie losowane co 24 godziny (o różnym stopniu trudności i wynagrodzenia) oraz jedna uniwersalna co dwa dni. Wypełnianie tych zleceń to również dobra metoda by zarabiać dużo pieniędzy z nagród za ich wykonanie.

     Misje Duty Officer dostępne są od 11 poziomu postaci i warto od razu przydzielać jeśli są dostępne do takich działów jak: Recruitment, Trade, Diplomacy oraz Exploration, bo te najdłużej będziemy zbierać by osiągnąć ich maksymalny level. Po wbiciu w każdym dziale na IV poziom możemy wybrać darmowego fioletowego duty officer.

     Misje admiralskie: ilekroć dostajemy lub kupimy jakiś statek, jego "kopia" trafia także do naszej floty przeznaczonej na kolejny sposób zarabiania dilitium, doświadczenia, pieniędzy i innych ciekawych bonusów. Warto się tym pobawić trochę.

     Ulepszanie i crafting: Nie sposób wymienić i opisać wszystkich procesów, najlepiej samemu się tym pobawić i sprawdzić jak to działa. Powiem tylko, że dzięki temu możemy np.: ulepszyć przedmioty do poziomu XV (przedmioty do tego ulepszania możemy znaleźć lub samemu zrobić przez crafting i czasem potrzebne do tego jest też dilitium). Jest też tzw. R&D gdzie nasi duty officers (ale muszą mieć odpowiednią zdolność żeby ich można tam przydzielić a czasem nie tak łatwo znaleźć takiego oficera) mogą tworzyć przedmioty, a wcześniej komponenty składowe do nich, ale żeby coś ciekawego stworzyć to trzeba najpierw wywindować na wysoki poziom, a to trwa sporo dni w grze. Przedmioty możemy także rozkładać dla salvage albo wynajdywać na nowo i  przelosować ich właściwości, ale jest to czasochłonne i pożerające sporo zasobów.

Porady głównie dla początkujących ale nie tylko:

- sprawdzajcie czy nie usunęło wam  wybranych traits, czasem resetuje niektóre lub całkowicie usuwa wszystkie, a bez tych wzmocnień czasem ciężko przetrwać początkującym w bardziej wymagających walkach (z moich obserwacji wynika, że zazwyczaj usuwa je gdy dostaniemy awanse w systemie reputacji (jest 13 różnych frakcji związanych z systemem reputacji - każda ma swoje własne przedmioty i nagrody), po zdobyciu maksymalnej reputacji 6 poziomu we wszystkich frakcjach przestało mi je usuwać).

- z misji i eventów będziecie zbierać „marks”, nie zapominajcie także od samego początku o zbieraniu fleet marks i dilitium, pózniej będą bardzo przydatne, a początkujące postacie mogą rafinować tylko 8000 dilitium dziennie. W tej samej misji zrobionej dwukrotnie za drugim razem jeśli wybierzemy te same marks dostaniemy ich mniej więc lepiej wybierać różne nagrody tego samego dnia.

- warto mieć różne bronie w „plecaku” i testować je np.: zamieniając przed walką, może akurat będzie lepiej działać na innych przeciwników albo będą bardziej pasować do tych konsol, które znaleźliśmy

- jeśli nie dajemy rady w walce, wycofać się zmienić uzbrojenie, traits lub inne wyposażenie a nawet zrezygnować z misji i wrócić do niej później jak już się wzmocnimy.

- ogólnie fabularnie lepiej robić w kolejności w jakiej są ustawione, niemniej jednak warto jest zrobić w miarę szybko całą fabułę na planecie Nimbus w ramach epizodu, ponieważ na samym końcu dostajemy w nagrodę na stałe nadajnik do wezwania na pomoc 3  statków piratów przez 25 sekund, mimo iż na krótko to naprawdę się one przydają w walce z silniejszymi przeciwnikami. A mówiąc jeszcze o kolejności lub nie, to można stworzyć sobie inną postać nie do grania, a po to by omijać misje fabularne przyciskiem skip, tylko po to by sprawdzić jakie są nagrody z misji i w ten sposób dowiedzieć się czy nam na jakiejś nagrodzie nie zależy i będzie przydatna do naszej wizji postaci.

- na statku trzeba wyposażenie dobierać taktycznie i z głową, jeśli zależy nam na maksymalizacji obrażeń to stracimy wtedy na obszarze zadawania obrażeń ( im mocniejsza broń tym węższy kąt rażenia), jeśli zależy nam na szerokim polu rażenia 250 lub 360 stopni wtedy odwrotnie - taka broń będzie miała mniejsze obrażenia. Trzeba zastosować jakiś złoty środek albo jak najszybciej ulepszyć bronie na XV poziom. Podobnie z rodzajem broni: najkorzystniejsza jest specjalizacja, ale warto mieć jeszcze z przodu a nawet z tyłu np.: jakieś mocne torpedy zadające duże obrażenia kinetyczne

- niektóre epizody fabularne są naprawdę długie, więc jeśli nie mamy co najmniej godzinki czasu wolnego (chociaż możemy je wznowić w punktach restartowych misji) to lepiej wybrać coś krótszego albo logować się co jakiś czas w ciągu dnia i zlecać kolejne misje dla duty officers dopóki nam się nie znudzą. Do tego niektóre epizody fabularne będziemy chcieli powtarzać by wybrać inne nagrody, a zdecydowanie warto.

- przydzielając misje duty officer próbujcie je rozdawać w różnych miejscach na mapie, na mostku statku, w innych układach lecąc na mapie i sprawdzać jakie się pojawiają nowe, a zwłaszcza w mgławicach - mamy wtedy większy i bardziej różnorodny wybór. I polujcie na misje oznaczone numerami np. 1/7 wtedy za wykonany cały cykl misji odblokowujemy też różne nagrody i bonusy. Do tego warto mieć przynajmniej jednego duty oficera każdej specjalizacji, choć by wykonać niektóre misje przyda się więcej niż jeden danej profesji, ale to już zależy od tego których misji będziecie chcieli robić najwięcej.

- zbierając marks przed 50 levelem nie wiedząc na jakiej reputacji chcemy osiągnąć VI poziom najszybciej podpowiem, że jeśli zależy Wam na broniach 360 stopni rażenia to zbierajcie od razu marks takich frakcji jak Competitive Wargames, Gamma Task Force i Task Force Omega. Natomiast ogólnie dla broni, traits, kombinezonów i konsol warto zbierać marks frakcji Discovery, Nukara, Dyson oraz Iconian. Przyda się Wam także informacja, że tylko bronie wytwarzane z ostatniego VI poziomu każdej frakcji mają dodatkowy bonus + 2 % obrażeń. Po wbiciu 50 levelu postaci sami będziecie mogli już przejrzeć bonusy ze wszystkich frakcji i wybrać cele, które najszybciej chcemy osiągnąć. No i najlepiej poczekać do zniżki w danej frakcji zmniejszającej wymaganą liczbę marks przy wytwarzaniu (nie jestem pewny czy już na V czy dopiero VI poziomie reputacji można ją dopiero nabyć).

- z początku będzie to trudne, ale gdy zdobędziecie już 40 000 rafinowanego dilitium wejdźcie do Dilithium Store i zakupcie 10 sztuk Phoenix Prize Pack (taka jest aktualnie cena wymiany w momencie kiedy piszę tę recenzję). Być może będziecie mieli szczęście i wylosujecie jakiś statek T5 czy T6, a nawet jeśli nie, to wymieńcie je na to co wam się przyda (najważniejsze dla początkujących to zwiększenie szybkości zdobywania punktów doświadczenia - by szybciej wbić na 65 poziom oraz bonus fleet credits (by je później wydawać musimy należeć do jakiejś floty, ale im wcześniej będziemy mieli ich więcej tym lepiej), unikalni duty officers, dual pistols mirror universe, a później statki do misji admiralskich czy inne przydatne przedmioty według waszego uznania - m.in. warto wziąć jak najszybciej Fleet Tribble - przyda się). W początkowych stadiach gry może wam się to przydać i wzmocnić waszą postać.

- pilnujcie codziennego rafinowania dilitium :) oraz weekendów z różnymi bonusami, warto je wykorzystać - zwłaszcza te z podwojeniem punktów ulepszania przedmiotów, a jak już nie będziecie mieli na co wydawać dilitium, to próbujcie kupować za nie walutę ZEN (wymiana niestety długo trwa, nawet kilka dni), którą możecie wykorzystać w innym sklepie na odblokowanie według mnie najważniejszych: kolejnych miejsc na statki, dodatkowych miejsc na bridge officers oraz duty officers, więcej miejsca w ładowni i w banku jak również odblokowanie wspólnej skrzynki dla wszystkich postaci na koncie. Potem można już je wydawać na nowe stroje czy nowe statki.

     O wielu rzeczach oczywiście nie wspomniałem (m.in. kombinezony ochronne, Lobi crystals, ulepszaniu baz i kolonii swojej floty) ale resztę już odkryjecie sami. Życzę dobrej zabawy w zwiedzaniu wszystkich kwadrantów, zdobycia mnóstwa latinum i wszystkich upragnionych statków w grze. Pamiętajcie także, że od 16 lutego 2022 gra nie będzie już działać na Win 7 i trzeba ulepszyć system do Windows 10.

Live long and prosper.

Moja ocena: 5/5


Obrazki z gry:


/obrazki dostarczył sirPaul/

Dodane: 21.11.2013, zmiany: 24.12.2021


Dodaj komentarz:

Pytanie kontrolne: kto tu rządzi?